Leads (idéer til salg) er i ChannelCRM en særlig type aktivitet. Du opretter det på et tidspunkt. Det er måske knyttet til et firma og en kontaktperson. Og leadet gives til en medarbejder, der kan følge op på det.
Som andre aktiviteter kan leads derfor laves fra ToDo-listen eller fra det firma og/eller kontaktperson som leadet gælder. Et lead kan også nemt laves fra en anden aktivitet: Hvis du f.eks. som konsulent kommer ud fra et kundemøde og alligevel skal skrive et par noter fra mødet - kan du oprette leadet direkte fra mødeaktiviteten. Så vil leadet "arve" firma og kontaktperson.
Her opretter vi et lead direkte fra ToDo-listen ved at klikke på plus-knappen Tilføj.
I dialogen klikkes så på knappen Tilføj lead
Her har vi allerede skrevet lidt informationer: Et meningsfyldt emne (så det er nemt at se hvad leadet drejer sig om) og en forklarende tekst. Vi har også valgt, hvem leadet skal gives til (i dette tilfælde mig selv).
Mere er ikke strengt nødvendigt. Nu vil Demo Demosen se leadet i sin ToDo-liste og kunne tage aktion.
Men, hvis du vil gøre det nemmere for sælgeren - og det firma og den kontaktperson der er relevant allerede findes i systemet - så vælger du dem i felterne Firma og Person.
Gem leadet og derefter vil det fremgå i ToDo-listen for den medarbejder leadet er givet til og i aktivitetslisten under Blokhuset.
Leads har et par ekstra felter:
Oprettet |
Dette felt udfyldes automatisk med tidspunktet for oprettelse. Kan ikke ændres. |
Oprettet af |
Dette felt udfyldes automatisk med brugerid (e-mail-adresse) for den bruger, der opretter leadet. Kan ikke ændres. |
Resulterende salgsmulighed |
Hvis leadet "bliver til noget" kan man her vælge den salgsmulighed, der kom ud af leadet. Dette er særligt relevant, hvis man gerne vil kunne spore, hvor meget der kommer ud af leads og måske belønne lead-giveren. |
Afsluttet |
Når leadet er færdigbearbejdet kan det afsluttes. Leadet vil så ikke mere vises i ToDo-listen. (Men stadig under firmaet). |